A Tesla 12 fontos újítása a 2021-es Model S-ben és Model X-ben

2021. 02. 02.
  • Tesla
  • Elon Musk
  • Model S
  • Model X
  • Model 3
  • Model Y
  • ráncfelvarrás
  • modellfrissítés
  • újítás
  • kormány
  • kormánykerék
  • szarvkormány
  • yoke
  • króm
  • akkumulátor
  • akkumulátorcsomag
  • akkupakk
  • akkumulátor cella
  • 4680
  • 18650
  • teljesítmény
  • töltés
  • hatótáv
  • ülés
  • üléssor
  • kijelző
  • monitor
  • érintőképernyő
  • konzol
  • játék
  • klíma
  • Airwave
  • csomagtartó
  • frunk
  • gumi
  • gumiabroncs
  • szenzor
  • érzékelő

Szarvkormány, új akksiarchitektúra és szórakozási lehetőségek.

Egyre több információ lát napvilágot a ráncfelvarráson átesett Tesla Model S-ről és Model X-ről, melyeket a múlt héten leplezett le a kaliforniai gyártó. Elon Musk azt ígérte, a két kocsi modellfrissített változatát hamarosan részletekbe menően is be fogják mutatni, ám míg erre sor kerül, addig is bőven van mit szemügyre venni a két elektromos autón.

A vitatott szarvkormány

Minden kétséget kizárólag a legérdekesebb újítást a Model S és Model X esetében az új kormány jelenti. A „yoke” néven emlegetett, leginkább a repülőgépek szarvkormányára emlékeztető megoldására jó alaposan megosztotta a közönséget. Egyesek egyenesen nevetségesnek találták, míg mások a biztonságot érintő aggályaiknak adtak hangot a kialakítás láttán. Utóbbi nézetet osztja az amerikai közlekedési hatóság (NHTSA), a szervezet ugyanis nincs meggyőzve arról, hogy a Tesla szarvkormánya egyáltalán megfelel-e a szövetségi gépjármű-biztonsági előírásoknak. Ugyanakkor egyre több jel utal arra, hogy a „yoke” inkább csak Elon Musk egy újabb tréfája, és a két autó továbbra is a hagyományos kormánykerékkel kerül majd a forgalomba.

További érdekesség, hogy a kormányoszlopról eltűntek a bajuszkapcsolók, így az index, a fényszóró vagy éppen az ablakmosó is a kormányon elhelyezett érintőpanelek segítségével lesz majd üzemeltethető. A menetválasztó minden bizonnyal a görgő segítségével lesz kapcsolható. 

a Tesla szarvkormányának érintőfelületén található gombok

Viszlát, króm! 

Akárcsak a Model 3 és a Model Y esetében, a Tesla az S/X modellekből is száműzte a króm kiegészítőket. Ám az ablakkereteknél, és az ajtókilincseknél nem ugyanazt a szaténfekete bevonatot alkalmazzák, mint a két kisebb autónál. Ezzel is azt az érzetet keltik, hogy már megjelenésében is egy kategóriával feljebb pozícionálják az S/X vonalat, mint a 3/Y-t.

Tesla Model S közelről, króm kiegészítők nélkül

Akku

A Tesla új akksimodulokat vezet be az új Model S-ben és Model X-ben. Ezen kívül az akkucsomag architektúráját is átalakították, ám ez még nem a Battery Day keretében beharangozott, az autó szerkezeti egységét képező akkumulátorarchitektúra, és az autóban sem az új, 4680-as cellák fognak dolgozni, legalábbis egyelőre. 

Valójában a cellák tekintetében nem történt frissítés, és a Tesla továbbra is a 18650-es egységeket építi a megújult Model S-be és Model X-be. Igaz, a 18650-es cellák már a legújabb fejlesztésű kémiai összetétellel rendelkeznek.

A változtatások elsősorban a hőteljesítményre irányulnak, például az autógyártó új hűtőfolyadék-csatornákat fejlesztett ki annak érdekében, hogy lehetővé tegye a keresztáramlást, így az akkupakk belsejében az egyes csatornákon a hőmérséklet számottevően egységesebbé vált.

A jobb hőteljesítmény pedig hatással van az akkucsomag teljesítményére is, így az autó gyorsabb töltésre képes, amely jelenleg megfelel a Model 3/Y töltési sebességének 250 kilowattos töltés esetén.

Tesla Model S platform

Pohártartók és tárolás

A Tesla az új S és X modellekben az új középkonzol tolóajtója alá visszahúzható pohártartókat rejtett, emellett mostantól a két első ajtóra is zsebek kerültek a minél jobb helykihasználás érdekében.

Megújult a második üléssor

A Model S frissítése során a Tesla a második üléssort sem hagyta érintetlenül. Mostantól a hátul utazók ülései döntöttebb szögben állnak, valamint a kaliforniai gyártó mérnökei megnövelték a rendelkezésre álló fej- és lábteret is. A második üléssor megdöntésével pedig nagyobb pakolható terület áll rendelkezésre, mint a Model S előző verziójában. 

Az új, összecsukható középkonzol nemcsak kartámaszként funkcionál. A beépített pohártartók mellett ugyanolyan indukciós telefontöltőt is találunk benne, akárcsak a középkonzolon. 

a 2021-es Tesla Model S megújult hátsó üléssora

Új képernyők

Természetesen mostantól a második sorban utazók is saját képernyőt kaptak, amely a középkonzol hátuljába építve kapott helyet, így mostantól három képernyőt találunk a Model S/X-ben. 

Az eddigi, függőlegesen elhelyezett központi érintőképernyőt egy 17 colos, 2200x1300-as felbontású, oldalirányban billenthető vízszintes monitor váltotta fel. Ezen felül a sofőr előtt található műszeregység kisebb lett. 

A Tesla most teljesen újraértelmezi az infotainment fogalmát, ugyanis a Model S/X esetében már a konzolokhoz (PlayStation, XBox) hasonló minőségben lehet különféle játékokat futtatni a központi monitoron. A Tesla Arcade révén az autóban történő játék sem jelent problémát, köszönhetően az akár 10 teraflops feldolgozási teljesítménynek, ami a mai legújabb konzolok szintjén hozza el a játékélményt, arról nem is beszélve, hogy a rendszer kompatibilis a vezeték nélküli kontrollerekkel. 

három kijelző a 2021-es Tesla Model S utasterében

Frunk

A Tesla kissé megváltoztatta az Model S és a Model X első csomagtartóját (frunk) is, hogy az új hajtáslánc jól elférjen, de ez összességében nem befolyásolja jelentősen a rendelkezésre álló hely mértékét.

Csomagtartó

Hasonló a helyzet a hátsó csomagtartó esetében is. A kialakítás némiképp megváltozott, de a kapacitás pakolhatóság szempontjából lényegében változatlan maradt. A Model X-be mostantól már komplett golfütőszettet is el lehet helyezni keresztben, míg a Model S-ben a levehető kalaptartónak is van hely a csomagtartó padlója alatti rekeszben.

A Tesla újgenerációs Airwave klímája

Az új S/X modellekben már a Tesla újgenerációs, Airwave klímaberendezése dolgozik. Ez alapvetően annak a klímának a továbbfejlesztett változata, amelyet először a Model 3-ban kezdett alkalmazni a Palo Altó-i cég.

A Tesla most az autóban található képernyőket és egyéb üvegfelületeket használja a légáramlatok megfelelő helyre terelésére, ráadásul ez a megoldás az utasokban olyan érzetet kelt, mintha a levegő a képernyőkön keresztül érkezne az utastérbe.

A mérnökök még jobban elrejtették a szellőzőnyílásokat, mint a Model 3 és a Model Y esetében – megőrizve a beltér letisztult, sallangmentes dizájnját.

Tesla Model S központi kijelzője a klíma működését mutatja

Változik az ajtónyitás

Az ajtókat nyitássegítő, kilökő szerkezettel látták el. Az eddigi kilincseket megtartották, de ezeket csak abban az esetben kell használni, ha valami probléma adódna az előbbi megoldással. 

Új kerekek

A Tesla elmondása alapján az Model S és Model X új, fejlett gumiabroncsokat kap, amelyek jobb utazási komfortot és még simább haladást tesznek lehetővé, ez pedig a hatótáv növelése szempontjából sem elhanyagolható tényező. 

2021-es Tesla Model S féloldalasan

Szenzorok az utastérben

A ráncfelvarrás során a Tesla ugyanazokat az utastér felé néző érzékelőket helyezte el a középső visszapillantó tükör alatt, mint amiket a Model 3/Y esetében már alkalmaznak. Emellett az új Model S/X-ben megtalálható a behatolásérzékelő belső szenzor is, ami az utasok észlelésére is szolgál.

 

 

Ha Te is szeretnél Teslát venni, akkor keresd Mudri Dániel kollégánkat, aki készséggel áll rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben (+36-20-366-3447, daniel.mudri@mahzrt.hu)