Az amerikai közlekedési hatóság (NHTSA) tavaly indított vizsgálatot a Teslával kapcsolatban azt követően, hogy hivatalos panasz érkezett hozzájuk, mondván: a kaliforniai gyártó autói hirtelen, önmaguktól – a sofőr szándékai ellenére – felgyorsítottak. A petíció 232 olyan ismert esetet sorolt fel, melyekben ez az értelemszerűen roppant balesetbeszélyes hiba fordult elő.

Az elmúlt évek során számos olyan eset is napvilágot látott, melyben a Tesla járművei váratlanul, mintegy saját maguktól kezdtek el gyorsítani. A legnagyobb nyilvánosságot egy dél-koreai híresség története kapta, akinek az elmondások alapján a Model X-e önmagától gázt adott, a tulajdonos pedig a saját garázsába csapódott az autóval, ugyanakkor a Tesla minden esetben cáfolta a felmerült vádakat. Egyúttal a cég szakemberei arra is rámutattak, hogy az autók fedélzeti számítógépének tanúsága alapján ezekben az esetekben rendre a sofőrök hibáztak, mivel tévedésből a fék helyett a gázpedálra léptek rá. 

falnak csapódott Tesla Model s oldalról

Ettől függetlenül a petíció nyomán az NHTSA hivatalos vizsgálatot indított, amelyben 2013 után gyártott Model 3, Model S és Model X típusú elektromos autókat vizsgáltak. A közlekedési hatóság az eredményeket 2021. január 8-án tette közzé. A kiadott 22 oldalas beszámolóból kiderül, hogy a vizsgálat során egyetlen esetben sem találtak olyan hibát a Tesla járműveivel kapcsolatban, amelynek köszönhetően az autók váratlanul, önmaguktól elkezdenének gyorsítani. A hivatalos anyagban a „pedálok helytelen használatát” jelölik meg az esetek kiváltó okaként, vagyis a balesetekért nem az autó a felelős, hanem a sofőrök, akik bár lassítani szerettek volna, egyszerűen a rossz pedálra léptek rá.

„A rendelkezésre álló adatok áttekintését követően az ODI nem talált olyan bizonyítékot, amely indokolttá tenné az érintett járművek visszahívását. Minden olyan esetben, amikor az eseményadatok rendelkezésre álltak, a bizonyítékok azt mutatják, hogy a petíció benyújtója által hivatkozott baleseteket a pedál helytelen alkalmazása okozta. Nincs bizonyíték arra, hogy a gázpedál-egységekben, a motorvezérlő rendszerekben vagy a fékrendszerekben olyan hiba lenne, amely előidézhette volna az említett események bármelyikét. Továbbá arra sincs bizonyíték, hogy egy tervezési hibából fakadóan megnövekedne a pedál helytelen alkalmazásának valószínűsége. Az elmélet, mely szerint a balesetek bekövetkezéséért az érintett járművek esetében egy lehetséges elektronikus hiba felelős, téves feltételezésnek bizonyult” – olvasható az NHTSA által kiadott dokumentumban. 

Tesla Model X és Model S szemből, egymás mellett

A vizsgálat lezárultát követően a Tesla hivatalos közleményt adott ki, melyben elmondják, a petíciót minden bizonnyal egy olyan ember nyújtotta be a közlekedési hatósághoz, aki shortolni akarta a kaliforniai cég részvényeit. 

 

Akit érdekel a teljes vizsgálati anyag, itt elolvashatja.

 

Forrás:

Electrek



Ha Te is szeretnél Teslát venni, akkor keresd Mudri Dániel kollégánkat, aki készséggel áll rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben (+36-20-366-3447, daniel.mudri@mahzrt.hu).