Kiszivárogtak az első képek a Tesla forradalmi akkumulátoráról

2021. 01. 26.
  • Tesla
  • Elon Musk
  • elektromos autó
  • villanyautó
  • EV
  • akkumulátor
  • akkumulátorcsomag
  • akkupakk
  • akkumulátorcella
  • cella
  • vázszerkezet
  • alváz
  • Battery Day
  • 4680-as akkumulátor
  • 4680
  • méhsejt
  • platform
  • architektúra
  • autóipar
  • repülőgépipar

A vázszerkezet részét képező megoldást a repülőgépipar inspirálta.

Az Electrek, elektromos autós hírportál jóvoltából végre megérkeztek az első képek a Tesla új, méhsejtszerkezetű akkumulátor architektúrájáról, amely a kaliforniai gyártó jövőbeli modelljeinek meghajtásáról gondoskodik majd. Emellett pedig fontos változás, hogy az új kialakításnak köszönhetően az akksicsomag az autó vázszerkezetének részét képezi majd. 

A tavaly szeptemberben megrendezett Battery Day keretében a Tesla nemcsak az új, 4680-as akkucelláját mutatta be, de az akksipakk új architektúráját is, amelyet az új egység köré építenek fel.  

A Palo Altó-i cég megoldását a repülőgépipar inspirálta, ahol ahelyett, hogy a repülők szárnyán belül külön üzemanyagtartályokat alakítanának ki, maga a gép szárnya funkcionál üzemanyagtartályként. A Tesla ezért úgy döntött, a vállalat autóinak következő generációjában az akkucsomag már a vázszerkezet részét fogja képezni, összekötve az alváz első és hátsó részét. 

Jelenleg a Tesla az akkucellákat modulokká egyesíti, ezen modulok együttese alkotja a komplett akkupakkot, amelyet aztán beépítenek a jármű platformjába.

A nagy különbség az új koncepcióval kapcsolatban abban áll, hogy a kaliforniai vállalat felhagy a modulok használatával, és a teljes akkumulátort a jármű vázszerkezetének részeként építik be. A cellák pedig egy nagy egyéget alkotva fogják még tovább szilárdítani a platform integritását.

a Tesla 4680-as és 2170-es akkucellája egymás mellettA Tesla járműveinek platformja a jövőben három fő darabból áll majd. Az alváz első és hátsó részét a tavaly bemutatott, óriási öntőpréssel készítik el egy-egy különálló darabból. Ezt a két elemet fogja összekötni az immár a vázszerkezet részét képező akkucsomag. 

Ennek az új megközelítésnek köszönhetően egyrészt csökken az alkatrészek mennyisége, alacsonyabb lesz az akkupakk önsúlya, valamint a Tesla még tovább javíthatja az energiafelhasználás hatékonyságát. Ez az elektromos autók hatótávolságának növelése szempontjából is fontos előrelépést jelenthet. 

Az eddig kiszivárgott hírek szerint ez az új kialakítás elsőként Gigafactory Berlinben gyártott Model Y-ban, illetve az új Model S Plaidben mutatkozhat be.

Iparági szakértők egy meglehetősen merész lépésnek tartják a Tesla döntését, hiszen a legtöbb elektromosautó-gyártó folyamatosan azon dolgozik, hogy egy esetleges baleset során minél inkább megpróbálja megvédeni a járművek akkumulátorait. Ezzel szemben Palo Altóban azt tervezik, hogy a kocsik szerkezeti egységének szerves részévé teszik az akksicsomagot.

Most az Electrek nyilvánosságra hozta az első képeket, amelyeken a Tesla egyik legelső, frissen elkészített új egysége látható.

Egyelőre még hiányoznak belőle az új, 4680-as cellák, de így is jól látható a méhsejtszerkezetű akkumulátor architektúra, amely a hírek szerint nemcsak erősebb, de könnyebb is az eddigi megoldásoknál. 

a Tesla méhsejt szerkezetű akkumulátor architektúrája

A méhsejtes szerkezetet már hosszú ideje alkalmazzák a repülőgépiparban, valamint az autóiparban is, igaz, nem ugyanarra a célra, mint a Tesla. A BMW i3-ban például egy hatszögekből felépülő méhsejtes kialakítást használnak a jármű akkumulátora körül, hogy elnyelje egy esetleges baleset során fellépő különféle energiákat.  

A képen az is jól látható, hogy az amerikai cég már a cellák hűtésére szolgáló vezetékeket is elhelyezte az egység oldalán, így szinte már csak annyi hiányzik, hogy a helyükre kerüljenek a 4680-as akksicellák, ezzel téve teljessé a pakk szerkezeti integritását. 

energiaelnyelő méhsejtes szerkezet a BMW i3-ban

„Az akkucsomag egy olyan, cellákból felépülő zárt szerkezet lesz, amely nemcsak az alváz középső részének alkatrészeit segít kiváltani, de egyúttal jobb torziós merevséget és jobb poláris tehetetlenségi nyomatékot is biztosít. Ez pedig egy igen komoly áttörést jelent” – nyilatkozta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója. 

Ugyanakkor többen felhívták rá a figyelmet, hogy bár az új kialakítás egyértelmű előnyökkel jár, másrészről viszont nagyban megnehezítheti a szükséges javítások elvégzését egy balesetet követően. Musk ezzel a kritikával kapcsolatban elmondta, olyan energiaelnyelő szerkezetekkel látják el az autókat, amelyek nemcsak az akkumulátort segítenek megvédeni, de egyszerűen ki lehet azokat vágni, és egy új elemmel pótolni egy balesetet követő javítás során. 

 

Ha Te is szeretnél Teslát venni, akkor keresd Mudri Dániel kollégánkat, aki készséggel áll rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben (+36-20-366-3447, daniel.mudri@mahzrt.hu)