Így alakult a Tesla és a 3 legnagyobb akkubeszállító kapcsolata 2020-ban

2021. 02. 12.
  • Tesla
  • Model 3
  • Model Y
  • elektromos autó
  • villanyautó
  • EV
  • xEV
  • plug-in hibrid
  • hibrid
  • üzemanyagcella
  • akkumulátor
  • akkumulátorcella
  • akkumulátorgyártás
  • cella
  • gigawattóra
  • teljesítmény
  • Panasonic
  • LG Chem
  • LG Energy Solution
  • CATL
  • Adamas Intelligence
  • kutatás
  • Made-in-China
  • MIC
  • Gigafactory
  • Giga Nevada

A Panasonic akkucelláinak közel 90 százaléka a Teslához került 2020-ban.

Az Adamas Intelligence egy kimondottan érdekes elemzést tett közzé arról, hogy a Tesla milyen hatással volt az xEV (tisztán elektromos, plug-in hibrid és üzemanyagcellás) járművek akkucelláinak piacára 2020-ban, amely összesen 134,5 gigawattóra teljesítményt jelentett. A vizsgálat során különös tekintettel a három legfontosabb akkumulátor-beszállítóra, az LG Chemhez tartozó LG Energy Solutionra, a CATL-ra és a Panasonicra fókuszáltak.

Az eladási statisztikák alapján egyértelműen a Tesla számít a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának – még úgy is, ha a plug-in hibrideket is beleszámítjuk. Ráadásul az Adamas Intelligence kimutatásából az is kiderül, hogy a Tesla a legjelentősebb piaci szereplő az xEV személygépjárművekhez felhasznált akkumulátorok mennyisége és kapacitása tekintetében.  

2020-ban a Tesla több hálózatról tölthető elektromos autót értékesített világszerte, mint bármelyik másik gyártó, és az xEV személyautók esetében nagyobb akkumulátor-kapacitást tett elérhetővé, valamint az akkumulátorokhoz több nyersanyagot - nevezetesen lítiumot, nikkelt és grafitot - használt fel, mint a soron következő négy versenytársa együttesen” – olvasható az Adamas Intelligence anyagában. 

A Tesla akkumulátor-beszállítói – legalábbis a legnagyobbak és azok, amelyeket hivatalosan is ismerhetünk – a Panasonic (NCA kémia), az LG Energy Solution (NCM811 kémia) és a CATL (LFP kémia). Utóbbi kettő 2020-ban kezdte meg együttműködését a kaliforniai gyártóval, hogy cellákat szállítson a Made-in-China (MIC) Model 3-hoz és Model Y-hoz.

Az Adamas Intelligence által összeállított diagrammok megmutatják, hogy a Tesla valójában mekkora hatással is gyakorol beszállítóira. Mielőtt belemennénk a részletekbe, érdemes egy pillantást vetni arra, milyen óriási részt képvisel a Tesla a Panasonic akkumulátor-üzletágán belül:

Adamas Intelligence összehasonlító diagramja az akkumulátor-beszállítók és a Tesla viszonylatában

 

 

LG Energy Solution

A dél-koreai vállalat a lítium-ion cellák legnagyobb beszállítója világszerte, ami az xEV személygépjárműveket illeti. Mintegy 38 gigawattórányi teljesítményt biztosítottak a 2020-ban értékesített autók számára.

Az LG Energy Solution gazdasági szempontból rendkívül stabil lábakon áll, hiszen a gyártás volumene folyamatosan növekszik, gyakorlatilag a világ összes létező piacán képviselteti magát a cég, számos különböző vásárlóval állnak kapcsolatban, és az akkumulátor-üzletág is nyereséges.

A dél-koreaiak által közzétett adatok tanúsága alapján a Tesla „csupán” 20 százalékát teszi ki az LG Energy Solution által az xEV járművekhez biztosított akkumulátorok eladásainak. Ez azonban még mindig elegendő ahhoz, hogy a MIC Model 3-asok akkucellával történő ellátása a vállalat legnagyobb projektjének számítson.

Adamas Intelligence összehasonlító diagramja az LG Energy Solution akkumulátor gyártásának felhasználásáról

 

 

CATL

Ami a vásárlók számát illeti, a kínai CATL még változatosabb képet mutat, ám főként a dél-kelet ázsiai ország piacára összpontosítja kapacitását. 

Mivel a CATL akkumulátoraival szerelt MIC Model 3-as gyártása csak 2020 végén kezdődött, így a cég teljes akkugyártásának kevesebb mint a 10 százalékát teszi ki a Teslának szállított mennyiség.

Az elektromos személyautókhoz előállított kapacitás kevesebb mint 10 százaléka került a MIC Tesla Model 3-asokba 2020-ban, amivel a cellagyártó harmadik legjelentősebb járművének bizonyult a naptári év folyamán. Mindemellett a kaliforniai vállalat a CATL leggyorsabban növekvő ügyfelének számít. A CATL akkuival szerelt Model 3-asok kiszállítása a tavalyi év utolsó negyedévében indult el” – áll az Adamas Intelligence beszámolójában.

Adamas Intelligence összehasonlító diagramja a CATL akkumulátor gyártásának felhasználásáról

 

 

Panasonic

Végezetül pedig itt van a Panasonic. A japán vállalat hosszú ideig a Tesla kizárólagos beszállítójának számított, és az általa készített lítium-ion cellák gyakorlatilag az összes Tesla modellben megtalálhatók.

A Panasonic továbbra is a kaliforniai cég legfontosabb partnerének számít az akkumulátorok vonatkozásában. Nemcsak volumenét tekintve számít a legnagyobb beszállítónak, de a Gigafactory Nevadában közös erővel gyártanak nemcsak akksikat, de különféle energiatárolási rendszereket. 

A japánok által az xEV személygépjárművekhez előállított teljes volumen mintegy 90 százaléka végül a Teslához kerül. Ugyanakkor üzleti szempontból meglehetősen nagy kockázatot rejt magában, hogy a Panasonic óriási mennyiségben gyárt olyan 18650-es és 2170-es cellákat, amelyet csak a cég egyetlen vásárlója használ.

Adamas Intelligence összehasonlító diagramja a Panasonic akkumulátor gyártásának felhasználásáról

 

 

Ha Te is szeretnél Teslát venni, akkor keresd Mudri Dániel kollégánkat, aki készséggel áll rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben (+36-20-366-3447, daniel.mudri@mahzrt.hu).