Egy friss kutatás szerint a villanyautók olcsóbbak és környezetkímélőbbek, mint a hagyományos modellek

2021. 01. 25.
  • Tesla
  • Model 3
  • elektromos autó
  • villanyautó
  • EV
  • károsanyag-kibocsátás
  • emisszió
  • szén-dioxid
  • CO2
  • klíma
  • éghajlat
  • környezetszennyezés
  • környezetvédelem
  • hibrid
  • belső égésű motor
  • benzin
  • dízel
  • fosszilis üzemanyag
  • MIT
  • Massechusetts Institute of Technology
  • New York Times
  • kutatás
  • vizsgálat

Az MIT kutatócsapata kimutatta, hogy az elektromos autók kevésbé környezetszennyezőek. 

Nagyjából két évtizede már, hogy a sajtó folyamatosan táplálja az emberek természetes szkepticizmusát az új technológiával szemben, az elektromos járműveket egy furcsa hóbortnak bélyegezve, amely soha nem lesz igazán elterjedt és népszerű, valamint nem lesz képes élhető alternatívát kínálni a belső égésű motorral szerelt autókkal szemben. 

Európában rohamosan növekednek az EV-k értékesítési adatai, sőt, Norvégiában az elmúlt évben már több új villanyautó talált gazdára, mint benzines és dízel együttesen, ezen kívül egyre több gyártó kötelezi el magát az elektromobilitás mellett. Ráadásul a frissen beiktatott amerikai elnök, Joe Biden is kijelentette, a környezetvédelmet kiemelt fontosságú ügyként kell kezelni. Ezen tényezők együttes hatásának köszönhetően egyre több médium érzi úgy, itt az ideje komolyan venni a villanyautókat.

A New York Times most megjelent cikkben a Massachusetts Institute of Technology (MIT) legfrissebb tanulmányára hivatkozva kijelentik: „Az éghajlat szempontjából az elektromos járművek használata kedvezőbb, mint a belső égésű motoros autók… és bár újonnan többe kerülnek, hosszabb távon a villanyautók pénzt takarítanak meg a tulajdonosaiknak.”

elektromos autók egymás mellett töltés közben

Az MIT csapata szinte minden jelenleg kapható, új modell esetében megvizsgálta a károsanyag-kibocsátást, valamint a teljes élettartamra vetített költségeket, beleértve a vételárat, a karbantartást és az üzemanyagot is. Az eredményből pedig egyértelműen kitűnik, hogy az EV-k számottevően környezetbarátabbak, mint a fosszilis üzemanyagot használó társaik, ráadásul teljes életciklusukra vetítve olcsóbbak is. 

A Times egyúttal kispadra küldi az úgynevezett „long tailpipe” elméletet, amely szerint az elektromos autók bár helyi emissziótól mentesek, de elkészítésük éppen olyan, vagy akár még károsabb is a környezetre, mint egy hagyományos belső égésű motoros kocsi esetében. Emellett a töltésükhöz használt áram előállítása során több tonnányi szenet égetnek el, valamint az akkumulátorgyártás során is rengeteg károsanyag keletkezik, amelyek csak még tovább terhelik a környezetet. A lap kihangsúlyozza, hogy ezeket az aggályokat már számtalanszor megcáfolták. Emellett Dr. Jessika Trancik professzor, a kutatás vezetője elmondta, hogy egy villanyautó gyártása során keletkező emisszió általában már a használat első 6-18 hónapja során kiegyenlítődhet a helyi energiahálózat felépítésétől függően.  

Trancik azt is kifejtette, hogy az elektromos autók alacsonyabb karbantartási költségei, illetve a benzinhez és gázolajhoz viszonyított kedvezőbb villamosenergia-ár, együttesen ellensúlyozzák az EV-k magasabb újkori vételi árát.

„A megvásárlás magasabb költsége eloszlik, és kiegyenlítődik az autó életciklusa során” – írja a professzor.

kipufogógázba burkolózó autók egy városi dugóban

Az MIT csapata egy interaktív online felületen tette közzé az adatokat. Itt szemléltetik a különböző modellek eltérő szén-dioxid-kibocsátását, és az autók élettartamára vetített költségeit. Ezek is ékesen példázzák, hogy az EV-k nemcsak tisztábbak, de olcsóbbak is. 

A tény, hogy egy „zöldebb” autó megvásárlása többe kerül, egyáltalán nem egyenlő azzal, hogy összességében drágább lenne a használata, mint egy belső égésű motoros kocsié. 

Megemlítik azt is, hogy élettartamát tekintve egy Tesla Model 3-as fenntartása nagyjából annyiba kerül, mint egy Nissan Altima szedáné annak ellenére, hogy előbbiért újkorában lényegesen többet kell fizetni. A kaliforniai EV-t leggyakrabban a BMW-kkel, Mercedesekkel, vagy más prémium autókkal állítják párhuzamba, ám bizonyára sokakban fel sem merül, hogy egy stílusos, sportos és csúcstechnológiával telepakolt Model 3-as összességében ugyanannyiba kerülhet a tulajdonosa számára, mint egy relatíve olcsón fenntartható közlekedési eszköz. A karbonsemleges utazás lehetősége pedig már csak hab a tortán.

két Tesla Model X, és két Tesla Model S egymás mellett, menet közben

Ráadásul a New York Times szerint itt még nincs vége a történetnek. Dr. Chris Gearhart, a National Renewable Energy Laboratory (Megújuló Energia Nemzeti Laboratóriuma) munkatársa a lapnak nyilatkozva kifejtette, az előttünk álló években az EV-k egyre olcsóbbá fognak válni, ahogy a technológia fejlődésének köszönhetően a meghajtásukhoz használt akkumulátorok ára egyre alacsonyabb lesz. Ezzel párhuzamosan a belső égésű motorok emissziójának csökkentése érdekében kifejlesztett új technológiai megoldások következtében a hagyományos, fosszilis üzemanyagokat használó autók folyamatosan egyre drágábbá válnak majd. 

„Ezt a tendenciát figyelembe véve, nem kizárt, hogy egyes kisebb modellek esetében már a néhány éven belül az újkori vételár kiegyenlítődik a benzines és dízel autókhoz viszonyítva” – fejtette ki Dr. Gearhart.

 

 

Ha Te is szeretnél Teslát venni, akkor keresd Mudri Dániel kollégánkat, aki készséggel áll rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben (+36-20-366-3447, daniel.mudri@mahzrt.hu)