Az „olcsó” Tesla még lejjebb tolhatja a villanyautók árát?

2021. 03. 19.
  • Tesla
  • Model 3
  • 25 ezer dolláros Tesla
  • olcsó Tesla
  • olcsó EV
  • olcsó elektromos autó
  • elektromos autó
  • villanyautó
  • EV
  • autógyártó
  • elektromobilitás
  • belső égésű motor
  • gyártási költségek
  • termelési volumen
  • Citroën
  • Citroën Ami
  • Dacia
  • Dacia Spring
  • elemző
  • Morgan Stanley
  • Adam Jonas
  • közgazdaság
  • mikroökonómia

Az elemzők érvelésének alapját az adja, hogy a magas termelési volumen csökkenti a költségeket.

Már az év elején nyilvánosságra hozták, hogy a Tesla elkezdte a tavaly szeptemberben megrendezett Battery Day keretében beharangozott, a Model 3-nál is számottevően olcsóbb, 25 ezer dolláros (aktuális árfolyamon számolva 7,7 millió forintos) kompakt elektromos autó tervezését és fejlesztését. Noha ez a néhány hírmorzsa már önmagában is felvillanyozó lehet azok számára, akik EV-t szeretnének vásárolni, de jelenleg még túl drágának tartják őket, a Tesla készülő új modelljének még fontosabb következményei lehetnek az ipar egészére nézve.

Adam Jonas, a Morgan Stanley elemzője szerint, az „olcsó” Tesla érkezése még megfizethetőbbé teheti az EV-ket, még lejjebb tolhatja a villanyautók árát, akár a jelenleg elképzelhetetlennek tűnő 5 ezer dolláros (1,5 millió forintos) értékhatár alá. Jonas úgy véli, nem kizárt, hogy néhány éven belül akár 3 ezer dollárért (kevesebb, mint 1 millió forintért) is vásárolhatunk majd EV-t. Ugyanakkor nem határozta meg egyértelműen azt az időkeretet, hogy ez a rendkívül kedvező árú EV mikor kerülhet piacra.

Jonas és csapata azzal érvel, hogy mindez a méretgazdaságosságtól függ, ami a mikroökonómia egyik alapelve. Itt alapvetően arról van szó, hogy a vállalatok azzal tudnak előnyre szert tenni a gyártási költségek terén, hogy minél több terméket állítanak elő, a magas termelési volumen pedig olcsóbbá teszi egy darab elkészítésének az árat. 

Ez nem először fordulna elő az autóipar történetében: elég csak Henry Fordra, és a gyártási technológia területén bevezetett úttörő megoldásaira gondolni, melyek lehetővé tették, hogy még több T-modellt építsenek, és még olcsóbban gyártsák le őket. 

Ford T-modellek sorakoznak a gyártósoron
Ettől az elektromos autók jelenlegi helyzete sem különbözik sokban. Ahogy az egyes vállalatok egyre több tapasztalatra tesznek szert az EV-k tervezése és elkészítése kapcsán, és egyre nagyobb darabszámban gyártják őket, az elemzők azt jósolják, hogy egy teljes jármű legyártásához szükséges alkatrészek száma a jövőben egy bizonyos ponton a mai 10 ezerről körülbelül 100-ra (vagy még ennél is kevesebbre) csökkenhet.

Ugyanakkor az autógyártókra minden eddiginél nagyobb nyomás nehezedik a kormányok részéről, akik egyre inkább az EV-ket részesítik előnyben a hagyományos, belső égésű motorral szerelt kocsikkal szemben. Így az egyes gyártóknak nem nagyon van más választása, mint egyre nagyobb hangsúlyt fektetni a villanyautók gyártására.  

„Úgy gondoljuk, a nem is olyan távoli jövőben a benzin és dízel autók megvásárlása és fenntartása olyannyira drágává válhat, hogy rendkívül nehéz lesz ész érvekkel megindokolni azt, miért is kellene tovább használni őket a mobilitás ökoszisztémájában” – állítják a Morgan Stanley elemzői.

De milyen messze vagyunk pillanatnyilag egy 5 ezer dollárba kerülő EV-től? Például Európában a Citroën már forgalmazza az Ami névre keresztelt elektromos városi miniautót, amelynek indulóára Franciaországban körülbelül 6000 euró (2,2 millió forint). Nem ez a modell képviseli a teljesítmény, a technológia, a kényelem vagy a biztonság csúcsát, de tény, hogy az Ami egy vadonatúj EV, amelyhez a jelenlegi elektromosautó-árakat figyelembe véve meglepően kedvező áron lehet hozzájutni. 

elektromos Citroën Ami féloldalasan, menet közben
A legolcsóbb elektromos hajtáslánccal rendelkező, valóban autónak tekinthető négykerekű Európában jelenleg a Dacia Spring, melynek alapára 16 900 euróról (6,2 millió forintról) indul. Szóval van még hova fejlődni, hogy megvalósulhasson az elemzők által felvázolt forgatókönyv.

Ha Te is szeretnél Teslát venni, akkor keresd kollégáinkat, Král Ádámot (adam.kral@mahzrt.hu), vagy Bachman Gergelyt (gergely.bachman@mahzrt.hu), akik készséggel állnak rendelkezésedre telefonon (+36-20-666-8888) vagy e-mailben.