Gyakran hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy milyen szerencsés helyzetben vagyunk. Egészen addig, míg el nem veszítjük azt, amit egészen addig természetesnek és magától értetődőnek tekintettünk. Az idei év a COVID-19 koronavírus-járvány révén a feje tetejére állította eddigi életünket, és a legtöbben azt kívánják, bárcsak vége lenne már 2020-nak, abban bízva, hogy 2021-ben ennél már csak jobb várhat ránk. Kiváló alkalom ez arra, hogy visszatekintsünk az eddig elért eredményeinkre, és ráeszméljünk, milyen hálásnak kellene lennünk mindazért, ami megadatott számunkra. Még akkor is, ha jelen pillanatban a helyzet nem sok okot szolgáltat a bizakodásra és az optimizmusra. 

Keresve sem találhatnánk tökéletesebb példát erre, mint a Tesla esete. Mindössze röpke 12 évvel ezelőtt, 2008. november 3-án a kaliforniai vállalat egy 40 millió dollár értékű hitelt kapott. Ennek a létfontosságú tőkeinjekciónak köszönhetően az autógyártásba éppen csak belekóstoló Palo Altó-i cég képes volt talpon maradni, és esélyt kapott arra, hogy elindulhasson az a példátlan sikertörténet, amely a mai napig is tart. A mentőöv gyakorlatilag az utolsó pillanatban érkezett. Elon Musk, a Tesla vezetője később elismerte: „Alig 3 napra voltunk attól, hogy csődöt jelentsünk.”

Musk és a Tesla pályafutása 12 évvel ezelőtt csaknem csúfos kudarccal végződött. Gyakorlatilag még azelőtt, hogy igazán elkezdődhetett volna. Ám ez az eset is tökéletesen rávilágít a régi mondásban rejlő örök igazságra, vagyis: „nincs vége, amíg a kövér hölgy énekel.” Kevésbé pátoszosan fogalmazva: amíg még van idő, bármi megtörténhet.

Elon Musk egy Tesla Model 3 ajtajának támaszkova

Musk az Egyesült Államok történelmének vitathatatlanul a legnagyobb kihívást jelentő időszakában próbált felépíteni és sikeresen üzemeltetni egy autógyárat. Számos vállalat annak érdekében, hogy ne kelljen lehúznia a rolót és tovább folytathassa a munkát, kormányzati segítséget kért. Egymás után szűntek meg a munkahelyek, és az egykor dübörgő amerikai gazdaságot szinte szó szerint megnyomorította a 2008-as pénzügyi válság. 

Az időszak nemcsak pénzügyi szempontból számított kedvezőtlennek egy induló, szárnyait bontogató autógyár számára. Tovább súlyosbította a helyzetet, hogy a Tesla nem egy bárki számára elérhető és megfizethető elektromos autót tervezett elkészíteni. Musk feltett szándéka volt, hogy alapjaiban változtatja meg az Egyesült Államokban az autóról kialakult képet. Akkoriban a villanyautó koncepciója nemhogy népszerűnek nem volt nevezhető, de sokan képtelenek voltak elfogadni ezt az újfajta szemléletet az USA-ban. Valószínűleg akkor még senki sem gondolta, hogy ilyen rövid időn belül egy ennyire népszerű közlekedési megoldás válik belőlük. 

Nos, leszámítva természetesen Elon Muskot, és a Tesla szakembereit.  

„Elképesztően nehéz feladat pénzt gyűjteni egy elektromos autókkal foglalkozó startup számára (akkoriban még nagyon furcsának tartották az ötletet), miközben olyan cégek mentek csődbe, mint a GM és a Chrysler.” – mesélt Musk a Twitteren az indulás nehézségeiről. „Az utolsó dollárjaimat is betettem a cégbe annak ellenére, hogy úgy gondoltam, még ennek ellenére is el fogunk bukni. De úgy gondoltam, vagy ez, vagy azonnal lehúzhatjuk a rolót a Teslánál.”

Model 3 oldalról, háttérben a Tesla kaliforniai gyára

Ugorjunk előre néhány évet, egészen 2017-ig. A Tesla már stabil lábakon áll, egyre jobb eladási adatokat produkál, ám még mindig azon dolgozik, hogy minél nagyobb mennyiségben tudja legyártani a frissen bemutatott Model 3-ast. Az új autó végre meghozta a várt áttörést, hiszen egy olyan EV-t sikerült készíteni, ami már nemcsak kiváló teljesítmény adatokat képes felmutatni, de elfogadható hatótávval rendelkezik, és az árát tekintve is egyre több ember számára vált megfizethetővé. 

Ám ez egy hosszú, és buktatókkal teli út volt, melynek során a Tesla kis híján csődbe ment. 

„A Model 3-as gyártásának beindítása hosszú ideig tartó, elképesztő stresszt és szenvedést jelentett – Ez az időszak 2017 közepétől egészen 2019 közepéig tartott. A gyártás és a logisztika is maga volt a pokol. Volt egy pont, amikor nagyjából egy hónap választott el minket attól, hogy ismét csődbe menjünk.” – emlékszik vissza Musk.

Térjünk most vissza a jelenbe, és lássuk, hogy is állunk 2020-ban.

A Tesla a világ legértékesebb autógyártója. Az elmúlt öt negyedévet profittal zárta. Az elmúlt negyedévben mind a gyártás, mind a kiszállítás szempontjából rekordot döntött. És a cégnek jelen pillanatban a fremonti gyár mellett Nevadában, New Yorkban és Sanghajban is van üzemelő Gigafactory üzeme. Emellett már javában zajlik az építkezés a Giga Berlin és a Giga Austin helyszínén is.

Ám talán még ennél is fontosabb az a hatás, amit a Tesla az egész autóiparra gyakorolt. Azok a gyártók, akik korábban sosem hittek az EV-k életképességében arra kényszerülnek, hogy saját elektromos modelleket fejlesszenek, ha nem akarnak lemaradni a versenyben a konkurencia mögött. 

Elon Musk bohóckodik egy Tesla Model 3 kivetített képe előtt

Minden nehézség ellenére, amellyel a Tesla kénytelen volt szembenézni, valahogy a kaliforniai cégnek mindig sikerült leküzdenie az akadályokat. 2008-ban még senki sem vette őket komolyan a vetélytársak közül. Akkor csak egy kezdő vállalatot láttak a Teslában, ami a legkeményebb pénzügyi ellenszélben igyekszik talpon maradni, miközben egy új, és kiforratlan technológiát próbál értékesíteni. És mégis sikerült életben maradnia.

Az olyan időkben, amikor az életünk fenekestül felfordul, és korábban sosem tapasztalt nehézségekkel kell nap mint nap megküzdenünk, fontos, hogy emlékezzünk az ilyen történetekre. Ha lehetett volna fogadni a Tesla túlélésére, valószínű, még Elon Musk sem tett volna egy árva fillért arra, hogy sikerrel járhatnak. Ráadásul kétszer is a csőd sötéten tátongó torkából táncoltak vissza.

Mindössze türelem, kemény munka és egy leheletnyi szerencse kellett ahhoz, hogy egy zöldfülű újoncból 12 év alatt az autóipar szupersztárja váljon.

Ha ezen a héten csak ez az egyetlen pozitív gondolat, amit elolvasol, őszintén remélem, a Tesla példája is segít abban, hogy rádöbbenj, a jelenlegihez hasonló rossz periódusok sem tartanak örökké. Persze, néha nem úgy alakul a lapjárás, ahogy azt szeretnénk, és a hullámvölgy mélyén úgy tűnhet, összecsapnak a fejünk felett a hullámok. De még a legsötétebb pillanatokban sem szabad megfeledkezni arról, hogy sötétség nélkül a fény önmagában semmit sem jelentene számunkra. 

 

Forrás:

Teslarati